Depressie na relatiebreuk: omgaan met een somber dal van neerslachtigheid

Depressie na relatiebreuk: omgaan met een somber dal van neerslachtigheid

Het maakt niet uit of jullie al heel lang bij elkaar waren, of nog maar kort. Het is nooit leuk wanneer een relatie wordt verbroken en daar komt vaak heel veel verdriet bij kijken. Afscheid nemen van iemand waar je veel van houdt is namelijk gewoon erg zwaar. En zelfs als de liefde weg is, kan het buitengewoon pijnlijk zijn.

Het liefste wil je helemaal niets doen. Alleen maar hele dagen in bed blijven liggen, vooral de eerste dagen wanneer het lijkt alsof je hele wereld instort. Tijd heelt dan wel alle wonden, zoals ze zeggen, maar als je het zelf meemaakt lijkt de tijd stil te staan.

In sommige gevallen kan een relatiebreuk je zelfs zo diep raken dat je in een depressie raakt. Een break-up zorgt er soms voor dat je leven op z’n kop staat en dat je niet meer weet of en wanneer alles weer normaal wordt. Het kan dan ook erg lastig zijn om met zulke sombere gevoelens om te gaan.

Gevolgen van een relatiebreuk

Wanneer je relatie uit gaat, kunnen er veel verschillende emoties opspelen. Sommige mensen zijn redelijk snel over hun relatie heen, terwijl dit voor andere mensen veel lastiger is. Zeker wanneer je hele leven om de relatie draaide en je het gevoel had dat het je soulmate was, kan het erg lastig zijn om verder te gaan met je leven. Om je maar gelijk gerust te stellen: het is heel normaal dat je erg verdrietig bent wanneer je relatie uit gaat. Maar het is wel belangrijk dat je in de gaten houdt of deze gevoelens steeds erger worden.

Het is niet altijd even gemakkelijk om onderscheid te kunnen maken tussen liefdesverdriet en depressieve gevoelens. Omdat het zo normaal is om voor langere tijd heel verdrietig te zijn wanneer een relatie uit gaat, kan het lastig zijn om een depressie te herkennen. Niet alleen bij anderen, maar ook bij jezelf.

Wanneer je relatie net uit gaat en jij je erg neerslachtig voelt, wil je misschien wel gewoon alleen zijn en niemand zien. Je vrienden zullen je waarschijnlijk wel even de ruimte geven, maar het is ook belangrijk om er niet in te blijven hangen. Wanneer je veel alleen bent, kun je helemaal opgaan in je verdriet, waardoor een wereld zonder verdriet steeds verder van je verwijderd raakt. Je kunt dan in zo’n dal raken dat je de uitweg niet meer weet.

Het is dus erg belangrijk om af en toe de deur uit te gaan en om mensen te praten, ook al heb je daar waarschijnlijk helemaal geen zin in. Het is misschien heel pijnlijk om over je break-up te praten, maar het kan er juist voor zorgen dat je perspectief krijgt op de situatie. En dat kan er weer voor zorgen dat je het kunt verwerken.

Gezonde en ongezonde symptomen

Rouwen om je relatie wanneer deze uit gaat is normaal en eigenlijk ook wel heel gezond. De symptomen die daarbij komen kijken kunnen heel mild zijn, maar ook erg zwaar en ongezond. Het kan erg moeilijk zijn om deze symptomen te kunnen onderscheiden tussen het normale verdriet en rouw dat bij een break-up komt kijken, of dat het symptomen zijn van een depressie. Toch is het wel belangrijk om hier goed op te letten, want zo kun je voorkomen dat jijzelf of iemand die je kent jezelf verliest in depressieve gevoelens.

Natuurlijk bepalen deze symptomen niet hoe jij je voelt. Iedereen is anders en wanneer je van jezelf al een emotioneel persoon bent, zul je misschien ook meer last hebben van de onderstaande symptomen. Uiteraard betekent dat dan niet meteen dat je depressief bent.

Gezonde symptomen

Gezonde symptomen zijn bijvoorbeeld huilen en verdrietig zijn. Dit komt natuurlijk bij de meeste mensen wel voor wanneer een relatie uit gaat. Mocht het zo zijn dat jullie met een flinke ruzie uit elkaar zijn, kun je natuurlijk ook heel boos en gefrustreerd zijn. Andere gezonde symptomen die je kunt krijgen nadat je relatie is verbroken, zijn slapeloosheid, futloos en geen zin hebben om leuke dingen te gaan doen.

Hoe lang je precies last blijft houden van deze symptomen, verschilt natuurlijk per persoon. De ene persoon heeft er maar een aantal weken last van, terwijl het voor anderen soms wel maanden kan duren. Na een tijdje zal het echter weer beter gaan en wen je aan een leven zonder je ex-partner.

Ongezonde symptomen

Mocht het nou heel lang duren voordat je je beter gaat voelen na een break-up, of mochten de klachten na verloop van tijd zelfs steeds erger worden, dan kan er sprake zijn van ongezonde symptomen. Als je langere tijd tijd last hebt van ongeveer vijf of meer van de volgende symptomen, is het verstandig om eens met een dokter te gaan praten. Het kan dan namelijk zijn dat je te kampen hebt met depressieve gevoelens.

  • De hele dag – of bijna de hele dag – extreem verdrietig zijn, je leeg of wanhopig voelen.
  • Geen plezier meer halen uit dingen waar je eerst wel plezier uit haalde.
  • Gewicht verliezen of geen eetlust meer hebben, of juist heel veel eten en aankomen.
  • Heel weinig kunnen slapen of juist alleen maar slapen.
  • Veel handen wringen of niet stil kunnen zitten. Of juist heel moeizaam en vermoeid bewegen en praten.
  • Jezelf waardeloos vinden.
  • Het grootste gedeelte van de dag geen energie hebben.
  • Moeite hebben met concentreren of beslissingen maken.
  • Denken aan de dood of suïcidale gedachten hebben.

Het kan iedereen overkomen om depressieve gedachten te krijgen wanneer een relatie uit gaat. De één heeft er wel meer kans op dan de ander, bijvoorbeeld wanneer je in het verleden al vaker te maken hebt gehad met een depressie of een andere heftige gebeurtenis.

Een andere factor die een grote rol kan spelen, is een veranderingen in je hormonen of cyclus. Ook wanneer er tegelijk met je break-up een iets anders ergs gebeurt, zoals de dood van een naaste of het kwijtraken van je baan, kan dat ertoe leiden dat je last kunt krijgen van depressieve gevoelens.

Hoe kom je uit het dal?

Het is erg belangrijk om de break-up een plekje te kunnen geven. Natuurlijk moet je eerst om de relatie rouwen en dan mag je best verdrietig zijn. Het is onderdeel van het herstel. Denk over de breuk na, maar laat het ook niet je leven beheersen. Terwijl dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan is, zijn er manieren om je daarbij te helpen.

Praat erover

Praten met vrienden kan al erg veel helpen. Of met andere mensen die je vertrouwt. Door deze gesprekken kun je alles op een rijtje zetten en, dankzij de andere perspectieven, misschien ook een beter beeld krijgen van wat er precies gebeurd is en wat er nu met jouw gevoelens gebeurt.

Wanneer je veel last hebt van je break-up en de symptomen maar niet weggaan, kun je met een dokter gaan praten. Deze kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Het is helemaal niet gek, maar juist normaal om om hulp te vragen. Het komt zelfs veel vaker voor dan je waarschijnlijk denkt.

Beweeg meer

Praten kan, hoe simpel het ook klinkt, dus erg helpen om over een break-up heen te komen. Iets anders dat kan helpen, is bewegen. Je kunt gaan sporten, of gewoon een rondje gaan wandelen. Door beweging krijgt je immuunsysteem een boost en je krijgt er ook meer energie van. En laten we ook de feel-good hormonen die vrijkomen niet vergeten.

Probeer elke dag ongeveer dertig minuten te bewegen. Het is belangrijk dat je jezelf bezig houdt. Natuurlijk moet je je gevoelens niet wegstoppen, maar het is ook belangrijk om af en toe ergens anders mee bezig te zijn zodat je je daar op kan focussen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen of houd een Netflix marathon.

Slaap meer

Zorg er tot slot ook voor dat je genoeg slaap krijgt. Te weinig slaap is namelijk niet goed voor je concentratie en je mentale en fysieke gesteldheid. In een periode van stress is een goede nachtrust nodig om alles te kunnen verwerken.

Houd daarnaast ook altijd in gedachten dat je niet alleen bent en dat je hier ook niet alleen door hoeft te gaan. Als je je alleen en verdrietig voelt, zoek dan iemand op waarmee je kunt praten of iets leuks mee kunt gaan doen. Hoe cliché het ook klinkt: tijd heelt alle wonden. Dit lijkt soms onmogelijk, zeker op het begin als een relatie net uit is. Maar uiteindelijk komt alles goed, en ook aan jouw liefdesverdriet komt een eind.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *